150 ondwerpen voor nieuwsartikelen en weblogs

Nieuwsartikelen schrijven. We weten allemaal dat het moet, maar het komt er niet van: "Waarover moet ik schrijven?" Ik kwam deze lijst tegen en heb de vrijheid genomen om die te vertalen voor je. Ik hoop dat deze flinke lijst met mogelijke onderwerpen je inspiratie geeft. Bookmark deze pagina vooral en kom nog 'ns terug.

Denk ook aan zoekmachines: schrijf over woorden en zinnen waarop je gevonden wilt worden. Deel zelf je artikel via Social Media en nodig anderen uit dat ook te doen.

Heb je zelf geen schrijftalent, laat het dan doen. Kun je beter tekenen dan schrijven? Doe dat dan. Of zet het op video. Niemand houdt je tegen, behalve jijzelf.

Veelgestelde vragen / Mythen / Valkuilen

  • FAQ: Geef een overzicht van de veelgestelde vragen voor je bedrijf, dienst of producten - en geef heldere antwoorden. Je kunt belangrijke vragen ook afzonderlijke berichten beantwoorden.
  • Mythen: Ontmasker de mythen binnen jouw branche. 
  • Geheimen: Schrijf over branch-geheimen die mensen meestal niet weten.
  • Valkuilen: Bespreek veel voorkomende valkuilen en hoe ze te vermijden.
  • Misvattingen: Schrijf over - voor alle beginners - verwarrende onderwerpen en verkeerde aannames.
  • Branche Definities: Geef uitleg over belangrijkste termen in uw niche.
  • Advies voor beginners: Schrijf advies over onderwerpen die voor de hand liggend lijken, maar dat niet zijn voor beginners.

Tijdgebonden / Nieuws

  • Branche nieuws: Ben de eerste met nieuws of bespreek een hot topic in je branche - op je eigen manier
  • Samengesteld Nieuws: Stel relevant nieuws uit je werkgebied samen, of maak samenvattingen op je site (uiteraard: verwijzen naar de bron)
  • Wekelijkse nieuws samenvatting: Geef wekelijks een samenvatting (en je mening) over (voor jouw klanten) relevant nieuws
  • Nieuw idee: Schrijf over een nieuw of uniek idee met betrekking tot jouw werkgebied.
  • Review van dienst of gereedschap: Informeer mensen over een nieuwe nuttige dienst of gereedschap (machine of bv webdienst)
  • Meme of Trend: Geef uw eigen kijk op een populaire meme, trend of hot topic

Serie of Regelmatige Artikelen

  • Wekelijkse serie: Doe een wekelijkse serie berichten. De belofte dat er volgende week weer een artikel is kan lezers motiveren om terug te komen.
  • Jaarlijkse Bericht: Doe een jaarlijkse top 100 lijst of jaarlijks wrap-up.
  • Wekelijks/maandelijks Thema: Doe thema's voor een bepaalde week, maand of seizoen.

Onderzoek / Beoordelingen

  • Onderzoeksresultaat: Belicht, vat samen en schrijf over de belangrijkste bevindingen van een/jouw onderzoek dat relevant is voor je branche.
  • Best Practices: Stel een verzameling samen van effectievere werkmethodes binnen je branche.
  • Samengestelde Content: Stel een verzameling samen van artikelen elders op het web. Zorg ervoor dat je alleen "citaten" of samenvattingen gebruikt van de artikelen en neem link op naar de bron.
  • Vergelijk: vergelijken jouw afzetgebied/-mogelijkheden met die in andere steden, het land of het buitenland. Of maak vergelijkingen met andere tijden.
  • Boek of Video Review: Geef je mening over een artikel, boek, PDF, video, training of dienst.
  • Advies: Schrijf over je huidige markt- en brancheontwikkelingen, wat de gevolgen zijn en wat mensen moeten doen.
  • Verschillende methoden: vergelijken en benadruk een (werk-)methode om iets te doen op een andere/effectievere manier
  • Twee kanten van de zaak: bekijk een bijzondere zaak van twee kanten. Zet voor- en nadelen tegenover elkaar.
  • Experiment: Doe een experiment en bespreek de resultaten. Wat is je conclusie?
  • Twee opties: Vergelijk twee opties - bespreek de mogelijkheden die potentiële klanten nodig hebben om een keuze te kunnen maken.

Visionair / Advies berichten / Inspiratie

  • Toekomstige trends: Bespreek toekomstige trends of doe voorspellingen. Bespreek eerdere voorspellingen en geef aan waarom ze wel of niet zijn uitgekomen.
  • Advies: Geef uw mening over een onderwerp en leg uit waarom.
  • New Praktijk: Introduceer een nieuwe manier van zakendoen. Geef aan hoe een dienst of product anders aangeboden kan worden.
  • Inspireer: Schrijf een inspirerend bericht.
  • Start een verandering: Geef aan wat er anders moet en waarom. Betrek mensen om eraan mee te doen.
  • Bedrijfstak verbeteringen: Wat zou je willen veranderen binen jouw branche?
  • Zet aan tot actie: Wat helpt mensen verder te gaan dan hun angst/gewoonte? Geef mensen meer vertrouwen en geef aan wat de positieve gevolgen kunnen zijn.
  • Branche geschiedenis: Wat is er veranderd in uw branche, en wat waren de belangrijkste mijlpalen.
  • Out-of-the-box: Belicht het tegenovergestelde van een algemene overtuiging in uw branche.
  • Manifest: Een manifest of handvest is een beknopte, meestal puntsgewijze, weergave van de stand- en/of uitgangspunten van een mens of een groep (Wikipedia). Schrijf een manifest over uw branche en hoe jij iets anders gaat doen over een aantal negatieve trends in de sector (bijvoorbeeld).

Verhalen, Metaforen

  • Verhaal: Vertel een verhaal, met als onderdeel van het artikel waar je een bepaalde boodschap meegeeft of een bepaald punt maakt.
    • Praten over hoe je in jouw werkveld terecht bent gekomen.
    • Betrek een persoonlijk verhaal in een post.
    • Schrijf over iets unieks dat je hebt gedaan of aan het doen bent (bv: in China gewoond, lopen van een marathon).
    • Bedrijfsgeschiedenis (vooral als het interessant is).
    • Vertel een verhaal over een uitdaging en hoe jij of jouw bedrijf die overwon.
  • Customer Case: Een dag uit het leven van een klant of jouw bedrijf.
  • Goede (of slechte) ervaring: Praten over een goede of slechte ervaring die je onlangs had en wat het betekent (bijvoorbeeld hoe je ervaringwas bij McDonald's, goede klantenservice, tips).
  • Analogie of metafoor: Beschrijf een analogie in een post of gebruik een sterke metafoor.

Niche Beroemdheden / Brands / Movies

  • Presentatie of keynote hoogtepunten: Bespreek belangrijke punten uit een recente presentatie van een beroemde spreker die relevant is voor jouw branche (kan ook een oude video- of audio-opname zijn).
  • De Mad Men Guide To... Leg een verband tussen een beroemd persoon en je artikel (bv Hoe Lady Gaga zou ... of The Sopranos Manier van Couples Counseling).
  • Big Brand Voorbeelden: Gebruik bekende merken, producten of marketing campagnes als goed of slecht voorbeeld van een zaak.
  • Compileer de belangrijkste punten uit een langer artikel: Geef de belangrijkste punten uit andermans lange post of artikel.
  • Samengestelde tips: Verzamel punten uit verschillende informatieve bronnen uit je branche - een zin of paragraaf per deskundige.
  • Interview: Interview een visionair of deskundige en documenteer het interview of de belangrijkste punten (kan ook video of audio).
  • Promoot andere blogs: Behandel meerdere blogs die je volgt en waarom - dit kan helpen "vriendjes" te worden met de andere blogs.

Klanten / Opdrachtgevers

  • Case study: artikel over een klant.
  • Beantwoord vragen: Vraag lezers om vragen en beantwoord ze op je blog.
  • Behandel reacties: Schrijf over een onderwerp of vraag uit de commentaren op je blog.
  • Grootste problemen: Vraag klanten, opdrachtgevers, Twitter-volgers of anderen over hun grootste probleem, gerelateert aan jouw werkzaamheden
  • Je beste lezers: Maak op een of andere manier contact met je beste lezers - bijvoorbeeld: bedank hen, interview een lezer, vraag ze te schrijven als een gast-schrijver, etc ...

Je bedrijf / producten

Ben voorzichtig en doe dit spaarzaam: mensen hebben minder interesse in jouw product of bedrijf dan jij...

  • Onderscheidend bedrijf: Wat maakt jouw bedrijf anders dan de anderen?
  • Service filosofie: Wat is jouw opvatting over klantenservice?
  • Specials: Maandelijkse specials, aanbiedingen, promoties, restanten.
  • Nieuw project: Bespreek een nieuw project en vraag lezer om hulp of input
  • Betrokkenheid: Bespreek een publicatie waar je aan hebt bijgedragen, of een project waar jij of je bedrijf onderdeel van uitmaakte.
  • Gerelateerde industrie: Maak een artikel over een aanverwante industrie. De afnemers van beide bedrijfstakken moeten bij voorkeur hetzelfde zijn.

Tips / How To / Waarom / Tutorials (geschreven, audio, video)

  • How to: Hoe moet je iets bouwen, maken, kopen
  • Gedetailleerde instructie: Schrijf een instructie over een zeer specifiek onderwerp, wat meestal niet zo gededetaileerd wordt behandeld.
  • Citeer tutorials: Som een aantal van de beste tutorials op die over een specifiek onderwerp gaan; beschrijf ze kort en geef de belangrijkste punten aan.
  • Laat anderen leren van jouw fouten: Beschrijf hoe jij iets hebt geleerd of hoe je een herkenbare hindernis hebt overwonnen.
  • Basis 101: Schrijf een "101": een introductie artikel of reeks van berichten (bv bloemschikken 101).
  • Beginners / Geavanceerde Tutorials: Maak een leerprogramma voor beginners of juist voor gevorderden.
  • Versimpel complexiteit: Vereenvoudig een ingewikkeld onderwerp. Neem bijvoorbeeld een technisch onderwerp en verdeel dat in hapklare brokken.
  • Waarom men ... zou moeten doen. Leg uit waarom.
  • Tijdwinst: Schrijf over hoe je tijd wint door iets in je werkveld anders en efficiënter te doen.
  • Samengestelde tips: Breng een verscheidenheid aan tips samen. Deze kunnen vanuit je bedrijf komen of van andere mensen (benoem je bronnen).
  • Hoe te beginnen: Hoe moet men aan de slag gaan met iets.
  • Vaak voorkomende Horden: Hoe moet men vaak voorkomende hindernissen overwinnen, valkuilen ontwijken, of bekende problemen voorkomen.
  • Wat te doen als je... Beschrijf de actiepunten die nodig zijn in bepaalde situaties. Bijvoorbeeld, "drie belangrijke dingen die je moet doen als je wordt ontslagen".

Tools / Handigheden

  • Gereedschap/dienst review: Bespreek een handige (online) tool die de klanten in je branche zou kunnen gebruiken. Het kan ook een machine of methode zijn.
  • Ultieme Tool Lijst: Stel een "ultieme lijst" samen met de beste/handigste/snelste (online) tools voor jouw branche.
  • Crowdsourced Tool Lijst: Vraag je lezers of vraag op Twitter/Facebook/Linkedin naar de meest handige tools, diensten of websites.
  • Tool van de week/maand: Beschrijf wekelijks een nieuwe/nuttige tool, dienst of website.
  • Tool "How To: Maak een" how to" artikel of video over een nuttig gereedschap, methode of een bijzondere functie.

Grafieken / Afbeeldingen

  • Infographic: Maak een informatieve afbeelding (infographic) die beeldend een ingewikkeld onderwerp verklaart met behulp van illustraties, foto's of grafieken.
  • Foto's: Maak een artikel met voornamelijk foto's (of fotoboek) die verband houden met je branche/werkveld/beroep/markt.
  • Treffende afbeelding: Neem een treffend beeld die een belangrijke boodschap overbrengt.
  • Grafieken & afbeeldingen: Gebruik tabellen, (cirkel)diagrammen of andere afbeeldingen om een verhaal te vertellen/verduidelijken.

Fun / Humor

  • Spel/wedstrijd: Verzin een spel of schrijf een wedstrijd uit onder je potentiële lezers
  • Animatie of cartoon
  • Grappige vergelijking: Vergelijk je bedrijf met iets beroemds, iets anders of iets uit het nieuws (bijv: Waarom is het leren van een taal hetzelfde als het bakken van een pizza).
  • Satire: maak een populaire film of reclame belachelijk
  • Humor: Voeg humor toe aan een saai onderwerp.
  • Iets ongewoons of uniek: Schrijf over iets ongewoons of unieks in je branche - website, blog, boek, enz.
  • Quiz: Stel een quiz samen voor je lezers.
  • Citaten: Verzamel inspirerende citaten, bij voorkeur als ze verband houden met je werkveld.
  • Prijs: Maak een trofee voor klanten, lezers of andere partijen uit de sector.
  • Top 10: Rangschik 10 mensen uit je branche volgens enkele criteria (positief is beter dan negatieve!)
  • Grappige afbeelding of Video: Gebruik grappige of interessante video of foto's (zorg ervoor dat je ze mag gebruiken en link naar de bron)
  • Humoristisch artikel: Schrijf een grappig of absurt artikel of hang het op aan een grap.
  • Nieuw woord: Verzin een nieuw woord en geef een definitie.
  • Webhumor bronnen: Breng iets grappigs onder de aandacht, zoals een gratis online spel.
  • Favoriete Ding: Vraag mensen naar naar een item, gereedschap of gadget waar ze niet zonder kunnen leven of werken.

Interviews - schriftelijke, audio of video

  • Goeroe Interview: Interview beroemde mensen in uw branche.
  • Klant Interview: Interview je klanten.
  • Werknemer interview: Interview mensen in je bedrijf, van directeur tot de werkvloer
  • Word geïnterviewd: Vraag iemand om je te interviewen - bij voorkeur iemand met aanzien binnen jouw werkveld.
  • Partner interview: Interview partners of potentiële compagnons.

Polls / Enquêtes

  • Social vraag: Stel een vraag op Twitter/Facebook/linkedin met betrekking tot jouw branche en schrijf over de reacties
  • Enquête: Stel een enquête samen. Analyseer en schrijf over de resultaten.

Evenementen / seizoenen

  • Journalist voor een dag: Ook zonder perskaart ben je journalist. Schrijven, interviews, maak korte videoclips, foto's tijdens een congres (regel toestemming vooraf).
  • Live-blog een evenement: Maak een real-time blogpost tijdens een evenement. Er bestaan speciale diensten voor live-blogging als je wilt dat het online verschijnt terwijl je typt (zoek op "live-blog tools")
  • Evenementen/Feestdagen: Schrijf over aankomende feestdagen of evenementen (Kerstmis, Nieuwjaar, Valentijnsdag, Koningsdag, de World Cup)
  • Levensgebeurtenissen: Schrijf over de belangrijke momenten van het leven: bruiloften, nieuwe babys, begrafenissen, enz.
  • Evenementenlijst: Documenteer de evenementen die voor uw doelgroep relevant zijn: lokale evenementen, conferenties of webinars.
  • Deadlines: Belangrijke deadlines of informatie over opleidingen in je branche
  • Congres lessen: Schrijf over de belangrijkste lessen die u leerde bij een conferentie.

Video

  • Product "How To" of Review: Leg een product review of "how to" vast op video.
  • Video verzameling: Maak een artikel met een of meer goede, relevante video's van YouTube en beschrijf de belangrijkste punten.
  • Een dag uit het leven: Film "een dag uit het leven van je bedrijf".
  • Zet een artikel om naar video: maak een video van een populair artikel en post die op YouTube en op je website.

Lokaal

  • Lokale omgeving of onderwerp: Bespreek een lokaal onderwerp of gebied dat mensen uit je doelgroep zou interesseren. Het hoeft niet te persé te gaan over je branche.
  • Lokale evenementen: Stel een lijst samen met lokale evenementen.
  • Lokale bedrijven: Bespreek werkpartners uit de omgeving of andere bedrijven die van belang zijn.
  • Lokale gids: Verzorg een gids (overzicht met details, bronnen) voor jouw omgeving.
  • Diepgaande gids: Verzamel uitgebreide informatie over een bepaalde regio, vanuit verschillende invalshoeken.

Short Lists

  • Korte lijstjes: Schrijf een bericht met een overzichtelijk aantal punten/methodes. Bijvoorbeeld:
    • "5 manieren om .."
    • "7 tips voor ..."
    • Tien dingen die je kunt leren door...

Uitgebreide lijsten

  • Ultieme lijst: Verzamel "een ultieme" lijst van middelen/tips/handigheidjes voor je klanten of anderen in jouw branche.
  • Top blogs of websites: Verzamel en beschrijf de top-websites of blogs met betrekking tot jouw branche.
  • Uitgebreide beschrijving van... Schrijf een uitgebreide gids over een onderwerp, inclusief gedetailleerde gegevens, bedrijven, trends, verkoop (bijvoorbeeld reizen - toprestaurants, hoe er te komen, weer, tophotels, etc.)
  • Beste lijsten: Denk aan artikelen als "Best geklede manen van 2014".
  • Slechtste lijsten: Variatie op bovenstaand thema - "De slechtst geklede man van 2014".
  • Gratis bronnen: Zoek gratis dingen/diensten die uw lezers zullen waarden.
  • Video samenstelling: Post (embed) verschillende relevante YouTube-video's op uw site over een bepaald onderwerp of product. Zorg ervoor dat u ze beschrijft of een samenvatting van de inhoud opneemt in de tekst zodat lezers kunnen beslissen of ze ernaar willen kijken, maar vooral ook voor SEO doeleinden.
  • Top artikelen: Maak een flinke lijst van de top artikelen of blog posts over jouw branche of over een bepaald onderwerp. Vat samen of citeer een belangrijk detail uit het artikel en plaats een link naar de bron.
  • Gids voor beginners: Maak een gids voor jouw niche of de werkgebied.
  • Media bronnen: Maak een lijst met relevante tijdschriften, boeken of weblogs.
  • Ideeën lijst: Maak een inpirerende lijst met ideeën/wetenswaardigehden over een onderwerp. Vraag suggesties en verwerk de input, feedback en toevoegingen (bijvoorbeeld "50 eco-vriendelijke vakantiebestemmingen").

Gast auteur / User-Generated Content

  • Gast auteurs: Vraag fans, partners, visionairs of anderen een artikel te schrijven voor jw website/weblog.
  • User-Generated Content: Schrijf een wedstrijd uit of vraag lezers om content (artikelen, foto's, video) aan te leveren.
  • Verzamel Input: Vraag bij meerdere invloedrijke mensen het antwoord op een vraag en verzamel de meerdere antwoorden in één artikel.

Maatschappelijk verantwoord

  • Liefdadigheid: Schrijf over een liefdadigheids evenement, bijdrage of de inzet van vrijwilligers.
  • Kwesties: Schrijf over een actueel onderwerp en hoe mensen kunnen helpen.
  • Doelen: Schrijf over een bepaald goed doel waar je voor staat. Vind een manier om non-profit organisaties binnen uw branche te helpen en schrijf hierover.
  • Milieuvriendelijk: Bespreek eco-vriendelijke keuzes die je hebt gemaakt
  • Hergebruik: Beschrijf een grappig of interessante manieren waarop mensen items kunnen hergebruiken.

Negatief (schrijf met mate)

  • Frustratie: Schrijf een gepassioneerde post over een frustratie - over iets dat je dwars zit
  • Satire: Schrijf een satirische post over iets. Trek een situatie in het belachelijke
  • Reactie op artikel: Geef aan waarom je het oneens bent met een andere blogger of bekend persoon.
  • Tegenhanger: Maak een tegenhanger op een trend in je branche, op een situatie of iemand.

Suggesties voor uitbreidingen? Vragen? Complimenten? Laat het me weten.


Ook handig: http://kimgarst.com/how-to-come-up-with-50-content-ideas-in-30-minutes-or-less

Lees verder: Recente artikelen

Checklist nieuwe website

Checklist nieuwe website

Checklist met 50 aandachtspunten voor het maken, verbeteren en lanceren van een nieuwe website. Naast voor-de-hand liggende punten ook een paar verrassende.

Nieuw: de MODX SEO plugin

Nieuw: de MODX SEO plugin

Er is zoveel om aan te denken als je de content van je website gaat optimaliseren voor zoekmachines. Je zou wel wat hulp kunnen gebruiken... van een MODX SEO Plugin.

Google PageSpeed Insights: snelle websites worden beter gevonden

Google PageSpeed Insights: snelle websites worden beter gevonden

Google PageSpeed Insights meet de snelheid van je website. Een hoge score helpt bij SEO (zoekmachine-optimalisatie). Hoe snel is jouw website?

Noorderlicht fotograferen

Noorderlicht fotograferen

Noorderlicht zien is voor velen een grote wens. Een mooie foto van poollicht maken is bereikbaarder dan je denkt. Lees mijn gouden tip.

Nieuwe website voor pixelXp

Nieuwe website voor pixelXp

In juni bestaat pixelXp 10 jaar. Dat is wel een nieuwe website waard.

Een met HTTPS beveiligde website: hype of noodzakelijk?

Een met HTTPS beveiligde website: hype of noodzakelijk?

Er is de laatste tijd veel om te doen: het hangslotje in de browserbalk. Is dat nodig, of is het weer een hoop gedoe om niks - net als met die cookies?

Fotoboek Fotolust te koop

Fotoboek Fotolust te koop

Een fotoboek met eigenaardige foto's uit Tilburg - te koop voor €35,-

Test zoekmachine-optimalisatie met de SEO Scan

Test zoekmachine-optimalisatie met de SEO Scan

Altijd al willen weten hoe goed je webpagina's zijn geoptimaliseerd voor zoekmachines? Dan heb ik iets leuks voor je gemaakt: de SEO Scan.

7 Fouten met afbeeldingen die te voorkomen zijn

7 Fouten met afbeeldingen die te voorkomen zijn

Grote afbeeldingen, fotocarousels en fotoboeken zijn momenteel hot in webdesign. Er kan veel misgaan met beeldmateriaal. Veel fouten zijn te voorkomen.

schaduw_charlotte