Google PageSpeed Insights: snelle websites worden beter gevonden

Google en consorten bekijken honderden factoren om de volgorde van websites te bepalen bij het resultaat van een zoekopdracht. De zoekrobots vragen zich vanalles af. Uiteraard: staan de gezochte woorden op belangrijke plaatsen in de tekst en html-code? Maar ook: hoe lang bestaat deze pagina al? Hoeveel links kan ik vinden naar deze pagina vanuit andere websites? En: is deze website mobielvriendelijk?

De snelheid van je website is van belang

Wat veel mensen niet beseffen is dat ook de snelheid van een website van belang is. Veel (mobiele) surfers haken af als een website niet niet binnen enkele secondes te zien is. Ergens ook wel logisch: voor jouw website, 10 anderen. Dus in de eeuweige quest van Google om zoekers naar de beste en meest relevante websites te sturen, wordt ook de snelheid van de website meegewogen.

Test zelf je website met Google PageSpeed Insights

Met behulp van Google PageSpeed Insights kun je zelf de snelheid van je website meten. Er worden twee scores gegeven: één voor de snelheid van je website bij een mobiele browser, en een tweede voor snelheid bij gebruik via een laptop of desktop computer. Ook worden tips gegeven hoe het sneller kan. Met deze informatie kun je misschien weinig, tenzij je je website zelf hebt gebouwd. Maar het kan handig zijn om te weten wat er te verbeteren is, als je met je webbouwer dit wilt gaan aanpakken.

Uiteraard is dit een algemene test, en net als hun andere Mobielvriendelijke test, geeft de test niet 100% garantie voor top-prestaties (of mobielvriendelijkheid). Er wordt bijvoorbeeld alleen gecontroleerd op compressie en caching van code, en niet op juist gebruik of toepassing ervan. Een CSS-file kan keurig gecomprimeerd zijn, maar kan nog steeds veel te groot zijn als het merendeel niet van toepassing is op je website. Een javascript dat niet wordt uitgevoerd is niet nodig om te laden. Maar de test geeft wel een duidelijke indicatie van de snelheid van de code en de server. En veel belangrijker:

Als Google vindt dat je website snel is, dan kom je hoger in de zoekresultaten.

Met een snel werkende website sta je niet meteen bovenaan de zoekresultaten, maar het helpt wel. Zoals al eerder aangegeven is het één van de vele factoren die door Google worden meegewogen.

Vertragende onderdelen van je website

Voorbeeld Google PageSpeed Insights Volkskrant.nl

Bij het resultaat van de Google Pagespeed Insight worden verbeterpunten gegeven wanneer je website niet goed of onvoldoende scoort. Melding met een rood uitroepteken hebben de hoogste prioriteit om te corrigeren. Daaronder staan meldingen met een oranje uitroepteken die iets minder van belang zijn, maar nog steeds de moeite waard. De onderdelen onder het groene uitroepteken zijn goed bevonden en hoeven niet te worden gecorrigeerd.

Welke factoren worden gemeten?

De snelheid van een website wordt grofweg bepaald door 3 factoren:

  1. Compressie
    Staat er geen overbodige informatie in de code en zijn de afbeeldingen niet te groot? Wordt de caching van de browser goed geregeld?
  2. First things first
    Is (het bovenst gedeelte van) de webpagina al te zien, voordat alle extra informatie is geladen? Oftewel: worden externe componenten (css, scripts en afbeeldingen) asynchroon aangeroepen?
  3. Hardware
    Hoeveel miliseconde duurt het voordat de webserver begint met het versturen van de eerste gegevens van een webpagina?

Over het algemeen geldt: "rode" meldingen gaan veel om compressie. Oranje verbeterpunten gaan over synchroniteit en reactiesnelheid van de server. De invloed van de webserver zelf, het apparaat, is beperkt, hoewel een score van 100/100 alleen mogelijk lijkt te zijn op snelle servers.

Hoe snel jouw website?

Test je website met de Google PageSpeed Insight. Zijn de scores oranje (lager dan 85/100), of misschien zelfs rood?  Zou je website sneller kunnen? Neem contact op om te bekijken wat ik voor je kan betekenen. Je kunt me bellen op 06 2946 2187 of mailen:


schaduw_charlotte